Deznodământul întâlnirii locuitorilor cartierului ”Rudari” cu reprezentanții instituțiilor locale. Vor mai trece TIR-urile pe strada lor sau nu?

Situația cartierului Rudari este departe de a se fi  rezolvat. Sătui de promisiuni și de așteptare,  reprezentanți ai locuitorilor acestui  cartier  de la capătul șoselei 1 decembrie 1918, au avut joi, 30 mai, o întâlnire, la sediul Prefecturii, cu prefectul județului, Nina Crișu, cu viceprimarul Ionuț Cioacă , cu alți  lideri ai instituțiilor subordonate Ministerului Afacerilor Interne, la nivel de județ Giurgiu și  reprezentanți ai CNAIR, dar și reprezentanți ai Asociației E-ROMNJA ( Asociația pentru Promovarea Drepturilor Femeilor Rome).

Scopul acestei întâlniri l-a constituit găsirea unei soluții pentru devierea TIR-urilor  și pentru creșterea siguranței circulației rutiere în zonă.

Ce spune Prefectul județului

 „Trebuie să vedem ce facem cu Rudariul, cu trecerea prin Rudari a camioanelor care merg spre Vamă. Şi care vin dinspre bulgari. La momentul ăsta, aşa cum ştiţi, se iese din ţară pe la Poliţia Locală, se intră în ţară prin Rudari, aşa am hotărât traseul acum, şi vedem pe viitor ce şi cum”, a declarat Nina Crișu în debutul discuțiilor.

Ce spun reprezentanții  CNAIR

La întrebarea prefectului județului, Nina Crișu, cui aparține bucata  de drum care traversează cartierul Rudari, răspunsul a fost unul ambiguu, că ar aparține municipalității, dar și CNAIR.

Reprezentantul CNAIR, în schimb, a venit cu o serie de precizări:

„Traseul vechi al DN 5 era de la Kaufland spre Bulgaria, prin Vama veche, pe unde este acum Poliția Locală. Strada 1 Decembrie 1918 nu face parte din traseul DN5, atât am preluat noi, 600 m, din zona sensului giratoriu de la Petrom Vamă, deoarece acolo se va înțepa varianta ocolitoare pentru Giurgiu și o să intersecteze DJ 507. E „pe val” să se realizeze. DRDP a anunțat că nu va mai dura mult, s-a ridicat pe SEAP, au și finanțare.  Pe de altă parte, acest drum am putea să-l preluăm noi printr-o hotărâre de guvern”.

Ce soluții au fost prezentate

De asemenea, Nina Crișu a menționat faptul că, recent, a transmis către Primăria Giurgiu o adresă prin care cerea să se precizeze, cu exactitate, când va fi gata, în totalitate, drumul din cartierul ”Rudari”.  

Prezent la întâlnire, viceprimarul Ionuț Cioacă a menționat faptul că este vorba despre un proiect cu un procedeu atipic, o strategie locală care are, pe lângă segmentul ce privește cartierul Rudari, și alte „proiecte”  de modernizare a străzii 1 Decembrie 1918, până la Casa Tineretului, care înseamnă, în total, 7 milioane de euro. „Am semnat în 2018 contravaloarea pe întreaga strategie, iar ghidul solicitantului a apărut abia acum două săptămâni (n.r. – jumătatea lunii mai). Din această cauză nu s-a semnat, separat, fiecare proiect din strategie”, a mai spus viceprimarul Cioacă. 

Devierea TIR-urilor  a produs numeroase petiții

Un alt subiect abordat de cei prezenți, pentru rezolvarea problemei, l-a constituit devierea TIR-urilor, pentru care locuitorii din zonă spuneau că au depus nenumărate petiții.

„Această stradă nu a fost prevăzută pentru trafic greu. Dar cea mai mare problemă sunt trotuarele. Atâta timp cât nu-i faci omului minimum de condiții, nu poți spune nimic. Accidentele cu TIR-uri sunt foarte puține, în schimb cele în care sunt implicate autoturisme au fost destul de multe”, a precizat reprezentantul Inspectoratului de Poliție Județean Giurgiu.

Avertismentul Primăriei Giurgiu!

Un avertisment clar a venit din partea viceprimarului municipiului, care spunea că, în maxim o lună, ar putea exista surpriza ca     TIR-urile să nu mai poată trece nici pe la Poliția Locală, întrucât în acea zonă se află conducta magistrală de gaze, dar și un important nod de fibră optică.

Numele de ”Rudari”  este nepotrivit

Cu toate acestea, reprezentanții comunității nu s-au lăsat intimidați, explicându-le celor prezenți faptul că, eticheta de rudari a cartierului este nepotrivită și că  deși sunt numiți „rudari”, cei ce locuiesc aici sunt în majoritate cetățeni români, care plătesc aceleași impozite ca și restul giurgiuvenilor. Mai mult, aceștia au mai  subliniat că, la fiecare trecere a TIR-urilor, casele se zguduie ca la cutremur, iar numărul crăpăturilor din pereți crește.   

Crăpături în pereții caselor…

Vă rog să găsim o posibilitate să rezolvăm ceva și să nu afectăm nici rețeaua de gaze așa cum s-a spus, nici altceva, am solicitat să se treacă pe acel drum care trece  pe la fostul ISCIP dar se tergiversează ba că e al oamenilor și nu vor să-l cedeze, ba că e al municipalității și tot așa”, spuneau oamenii.

Variantă de criză

În cele din urmă, reprezentantul IPJ a venit cu propunerea unei variante de criză: să se iasă din țară pe la Poliția Locală și să se intre în țară numai pe o variantă pe strada 1Decembrie 1918, unde sunt deja instalate indicatoare, și unde pot fi montate și elemente de calmare care i-ar face pe conducătorii auto să reducă viteza.

„Ne punem într-o situație delicată pentru că este vamă cu intrare și ieșire din țară, cu trafic intens, vin fel și fel de oameni, varianta este să limităm trecerea TIR-urilor pe această stradă, încercăm să o facem, cu trotuare și elemente de calmare puse la trecerile de pietoni”, spunea reprezentantul IPJ Giurgiu. 

Concluzia Prefectului

În finalul întâlnirii, prefectul județului a concluzionat:

„Problema stă în mâinile primăriei, iar eu nu am o posibilitate legală să oblig primăria să facă ceva. O să facem o minută pe care să o trimitem și domnului primar în care să-l rugăm să rezolvăm cât de repede se poate cu trotuarele și cu elementele de calmare. TIR-urile să treacă doar pe o parte, și e altceva. Și rugămintea la domnul Primar, este ca, în cel mai scurt timp, să facă trotuare provizorii măcar pe o parte. Drumul este al primăriei, și proprietate, și în administrare. Ce fac eu, la momentul ăsta, este ca, în maxim o lună să facă trotuare provizorii și elemente de calmare”.

Totodată, Nina Crișu a precizat că va solicita ca o patrulă mixtă, formată din reprezentanți ai poliției și jandarmeriei, în următoarele trei luni, să patruleze acolo după ora 22,00, astfel încât să se respecte sensurile de circulație, iar TIR-urile să nu mai intre, pe timpul nopții, decât pe sensul agreat și aprobat de autorități.  

(a consemnat Elena Cibi)

Sursa: JurnalGiurgiuvean.ro – vezi articolul
Fără categorie 150

Alte articole