Rezultatele primului tur al alegerilor prezidențiale ne-au surprins pe majoritatea dintre noi prin natura lor neașteptată. Acest articol își propune să analizeze modul în care platforma social media TikTok a influențat rezultatele. De ce avem aceste rezultate și de ce platformele social media au avut un impact mai mare decât media tradițională? Acestea sunt întrebările la care voi încerca să răspund. Sunt un profesionist cu cincisprezece ani experiență în marketing și a cărei carieră a fost marcată de evoluția platformelor social media. Acest articol are scop educativ și nu de sprijinire a unui candidat sau altul. În acest articol fac referire strict la aspectele care consider că au avut un impact major în rezultatele primului tur al alegerilor prezidențiale pentru că pe acest subiect poți scrie multe cărți.
În continuare, prin media tradițională mă refer la mijloace precum presa scrisă, televiziunea și radioul. Prin social media mă refer la platforme precum Facebook, Instagram și TikTok. Ambele reprezintă mijloace prin care se transmit mesaje pro sau contra anumitor candidați la alegeri, dar între ele există diferențe fundamentale.
Media tradițională este reglementată strict și funcționează într-un cadru legal clar, supervizat de instituții precum CNA. Orice instituție de presă care dorește să difuzeze informații despre alegeri trebuie să obțină avize și licențe. Pe de altă parte, platformele social media permit creatorilor de conținut să publice liber, fără o supervizare centralizată sau limitând tipologia de conținut acceptat.
Totuși, din punct de vedere legislativ, există diferențe între platformele de social media. Meta (Facebook și Instagram) a implementat restricții după scandalul Cambridge Analytica, limitând tipologia de conținut permis. TikTok, însă, este mai puțin constrâns din punct de vedere legal. Practic, pe social media, cenzura este dictată de utilizatori, prin reacțiile lor la conținut. Fac această comparație pentru că e important să înțelegem că media tradițională a rămas cu o abordare unilaterală: informațiile sunt oferite publicului fără posibilitatea unui dialog direct. Social media, în schimb, a câștigat teren în principal datorită faptului că promovează interacțiunea, comunitatea și dialogul. Oricine poate posta orice, oricând, iar esența platformei constă în interacțiunea utilizatorilor.
TikTok și campaniile electorale
La alegerile prezidențiale recente, campaniile desfășurate pe TikTok au fost diferite, iar un candidat s-a remarcat în mod deosebit. Cum a fost posibil ca o campanie electorală a unui candidat anume să devină virală? Răspunsul constă în utilizarea inteligentă a tehnologiei și înțelegerea mecanismelor platformei care difuzează sau mai bine zis propulsează un anumit tip de conținut. Practic, candidații la prezidențiale nu mai pot folosi același discurs pe care îl aplică în media tradițională pe platformele social media. Iată trei lucruri esențiale care au făcut diferența:
- Comunitatea, nu numărul de urmăritori
Pe TikTok, ceea ce contează este comunitatea și implicarea utilizatorilor, nu neapărat numărul de urmăritori. Campania virală analizată a mizat pe viralizarea numelui candidatului prin video-uri generate cu ajutorul inteligenței artificiale, utilizând tag-uri, hashtag-uri și comentarii care îi menționau numele. Mii de conturi au postat video-uri cu infirmații controversate, hook-uri atractive și melodii virale cu referire directă, sau arătând candidatul în discuție. - Conținutul „autentic” – o iluzie creată strategic
Deși aparent autentic, conținutul promovat era creat conform unei rețete dictate de inteligența artificială. Video-urile nu erau editate în mod clasic de un videograf, ci extrase din emisiuni sau podcasturi și editate cu ajutorul unor platforme ce au la bază tot algoritmi AI pentru a asigura viralitatea pe platformă. În plus, utilizarea melodiilor și sunetelor populare a contribuit la propagarea materialelor. - Comentarii și repostări
Miile de conturi care au postat și repostat video-uri despre candidat au amplificat vizibilitatea acestuia prin algoritmul TikTok, care favorizează conținutul ce generează interacțiuni semnificative și comentarii. Postatul de comentarii la alte video-uri pentru a asigura viralitatea este ușor de administrat cu ajutorul aplicațiilor ce au la bază tot algoritmi AI ce studiază comentariile, imaginile și expresiile dintr-un video și care pot publica singure comentarii fără a fi nevoie de factorul uman.
Ce avem de învățat?
- Responsabilitate în consumul de informații
Libertatea oferită de social media vine cu o mare responsabilitate. Este esențial să verificăm informațiile din surse multiple și să le analizăm critic, fără a accepta orice opinie ca fiind adevărul absolut. Interesele din spatele conținutului pot fi diferite de ceea ce pare la prima vedere. - Social media ca afacere
Platformele de social media sunt afaceri care vizează profitul. Ele atrag utilizatori prin conținut captivant, menit să-i țină cât mai mult timp conectați, pentru a le servi reclame ulterior. În cazul TikTok, scopul principal în această etapă este atragerea de utilizatori, urmând să monetizeze mai agresiv în viitor. E foarte important să înțelegem acest timing și ciclul de viață a acestei platforme care mult timp nu a avut nici o șansă în fața giganților Meta și Google. - Algoritmii AI, factorul invizibil
Algoritmii inteligenței artificiale decid ce conținut îți este afișat. Aceștia analizează interesele, preferințele și comportamentul utilizatorilor pentru a livra conținut personalizat, menținându-te implicat. Video-urile devin virale nu doar datorită publicului, ci și prin mecanisme automate de recunoaștere a imaginilor și limbajului. Sper ca aceste informații să inspire la o abordare mai pragmatică și responsabilă în consumul de informații, atât din media tradițională, cât și din social media.
Într-o eră dominată de tehnologie, abilitatea de a filtra informațiile și de a recunoaște interesele din spatele conținutului este mai importantă ca niciodată. Inteligența artificială vine cu beneficii enorme pentru noi toți dar, să nu uităm că responsabilitatea noastră e să o folosim adecvat.
Daniela ȘUHANEA
Post-ul Impactul social media asupra alegerilor prezidențiale: Lecții din era TikTok! apare prima dată în Stiri din Mures, Stiri Targu mures – Liderul presei muresene.