Farmaciile se pregătesc pentru vârful de sezon. Un business extrem de profitabil în România

Dacă pentru mare parte din retailul românesc, vârful de sezon a fost
reprezentat de sărbătorile de Crăciun și Anul Nou, pentru farmacii abia
acum urmează cea mai importantă perioadă din an. Medicii spun că
sfârșitul lunii ianuarie – începutul lunii februarie 2020 va aduce cel
mai ridicat nivel al îmbolnăvirilor de răceală și gripă. Farmaciile se
așteaptă la vânzări spectaculoase, în ton cu apetitul românilor pentru
automedicație, arată o analiză pe piața pharma, realizată de compania de
consultanță Frames.

Farmaciile din România au intrat în 2020 cu cele mai bune rezultate din
istorie. Potrivit estimărilor Frames, afacerile celor peste 4000 de
firme active în domeniul comerțului cu medicamente în magazine
specializate (CAEN 4773) au depășit, în 2019, granița de 20 de miliarde
de lei, cu peste 1 mld.de lei mai mult decât nivelul din 2018

Față de 2010, business-ul din acest sector s-a dublat, afacerile
companiilor crescând de la 9,75 mld.lei la 19,05 mld. lei, iar profitul
net a avansat de la 505 milioane lei (2010) la 811,6 mil.lei în 2018.

,,În tentativa de a-și găsi singuri soluții pentru problemele de
sănătate, românii au apelat, în ultimii ani, tot mai frecvent la
farmacii, stimulați fiind și de campaniile agresive de publicitate ale
principalelor jucători din piață’’, afirmă analiștii de la Frames.
În total, în Romania erau înregistrate, în 2018, 4279 de companii active
în distribuția de medicamente, cu aproape 1000 mai multe decât în 2010,
dar în scădere față de anul anterior (4915)

,,Ultimii doi ani au însemnat consolidarea pieței de farmacii din
România. Marii jucători și-au extins semnificativ rețelele, cu Sensiblu,
Dona, Help Net și Catena în prim-plan. Micile farmacii, cu afaceri de
pînă în 100.000 de lei, au pierdut teren, ajungând să reprezinte numai
un sfert din piață, față de 60% în anul 2010’’, arată analiza Frames.

Farmaciile angajau, în 2018, ultimul an pentru care există datele finale
la Ministerul Finanțelor și Registrul Comerțului, aproape 40.000 de
salariați, cu peste 13.000 mai mulți decât în anul 2010.

,,Din prisma evoluției din ultimii ani, 2020 se anunță a fi cel mai bun
pentru farmaciile din România. Extinderea agresivă la nivel național,
investițiile în publicitate, extinderea paletei de produse, optimizarea
costurilor și scumpirea medicamentelor vor determina creșterea cifrei de
afaceri, probabil, peste nivelul de 22 miliarde de lei’’, estimează
analiștii de la Frames.

CELE MAI PUTERNICE FARMACII DIN ROMÂNIA

Piața farmaciilor din România reprezintă unul dintre cele mai solide
business-uri, judecând din prisma situației financiare. Companiile
raportau, în 2018, un capital total de 2,4 mld.lei, în creștere cu peste
1 mld.lei față de 2010, iar peste un sfert dintre ele (1387) 
înregistrau afaceri între 1 și 5 milioane de lei.

Datele financiare arată, totodată, că peste 60% dintre companii prezintă
un risc scăzut și foarte scăzut în materie de business, judecând după
datoriile și pierderile acestora.

Numai 4% dintre firme prezintă un risc major, în condițiile în care
pierderile nete ale sectorului au scăzut la 93,3 milioane lei, față de
recordul negativ, de 141, 5 milioane de lei în 2012.

Principalul jucător din piață, văzut din prisma cifrei de afaceri
înregistrată în 2018, este Sensiblu SRL, cu un business de 1,73 mld.lei,
în creștere cu peste 700 mil.lei față de 2010. Compania, una dintre cele
mai vechi din piață, cu 22 de ani de vechime, a raportat un profit de
37,4 milioane de lei, la un număr de 2925 de angajați.

Pe locul secund în topul farmaciilor se află S.I.E.P.C.O.F.A.R SRL,
compania care controlează brandul Dona, cu peste 300 de unități în toată
țara și afaceri de 978,9 milioane de lei, un nivel aproape dublu față de
2010 (597,4 mil.lei). Compania a raportat un profit net de 6,6 milioane
lei, în scădere față de anii precedenți.

Top 3 farmacii este completat de Help Net Farma SA cu un business de
665,4 milioane de lei în 2018 și un profit de 9,8 milioane lei.

Pe locurile următoare, în funcție de cifra de afaceri, se aflau Catena
Hygeia SRL, Farmacia Tei SRL, RoPharma SA, Med-Serv United SRL,
Farmaceutica ArgesFarm SA, Lavira Transport SRL și DucFarm SRL.

Împreună, primii 10 jucători din piață raportau o cifră de afaceri de
5,97 mld.lei și un profit net de 162,8 mil.lei la un total de 9377
angajați.
Cele mai multe companii din sectorul farmaciilor activau în București
(384 firme), Bihor (239), Argeș (230), Dolj (207), Cluj (187) și Iași
(180), iar cele mai puține în Giurgiu (36), Tulcea (36), Caraș-Severin
(41) și Harghita (60).

URMEAZĂ SEZONUL DE GRIPĂ

Pentru farmacii, vârful de sezon abia urmează, la sfârșitul lunii
ianuarie și începutul lui februarie, atunci când sunt așteptate cele mai
multe îmbolnăviri de gripă.

Potrivit datelor Societăţii Române de Microbiologie (SRM), numărul de
îmbolnăviri de gripă va fi mai mare anul acesta, chiar dacă numărul
celor care s-au vaccinat a crescut, însă nu este suficient pentru
acoperirea țintei recomandată de Organizația Mondială a Sănătății.

„În acest an, având în vedere și aprecierile pe care le face Centrul
European de Control al Bolilor, din cauza circulației simultane a
virusurilor de tip A și de tip B, se estimează un număr mai mare,
probabil, de îmbolnăviri, comparativ cu ultimele două sezoane”, a
declarat, recent, preşedintele SRM, Alexandru Rafila.

Creșterea numărului de cazuri de gripă va fi însoțită și de un avans
semnificativ a virozelor, în ton cu anticipata răcire a vremii, anunțată
de ANM.
,,Pentru farmaciști, răcirea vremii înseamnă vânzări semnificative, cu
rate de creștere între 150-200%. Este momentul în care românii recurg
cel mai mult la medicamente, pe fondul creșterii numărului afecțiunilor
de sezon, și în care farmaciile fac vârful de vânzări’’, afirmă Adrian
Negrescu, managerul Frames.

,,Ministerul Sănătății a achiziționat 1,5 milioane de doze de vaccin,
care au fost administrate aproape în totalitate. În afară de acest număr
de doze, pe piața liberă s-a dublat cererea de vaccin comparativ cu
sezonul 2018 – 2019 și ne găsim în situația în care 2 milioane de
oameni, mai ales din categoriile cu risc, s-au vaccinat împotriva
gripei”, a declarat preşedintele SRM, Alexandru Rafila.

RECLAMA, SUFLETUL COMERȚULUI

Pentru farmaciști, sezonul de iarnă înseamnă și cele mai multe
investiții în publicitate. Marile rețele de farmacii investesc agresiv,
în această perioadă, în promovarea medicamentelor și tratamentelor
aferente bolilor de sezon, precum afecțiunile respiratorii și gripa.

,,Investițiile din publicitate sunt, din multe puncte de vedere, printre
cele mai eficiente din întregul spectru economic, apetitul românilor
pentru automedicație fiind unul arhicunoscut. Din studiile de
comportament de consum reiese că mulți dintre cei care văd reclamele la
medicamente la televizor merg apoi în farmacii și comandă produsele
respective, fără să mai treacă pe la medic. Este, în primul rând, o
problemă de educație și, în același timp, o problemă de reglementare
legislativă, invazia de reclame la medicamente și tratamente din
spectrul media fiind una dintre cele mai agresive din Europa’’, afirmă
consultantul economic Adrian Negrescu.

Potrivit analiștilor de la Frames, viitorul sună bine pentru farmaciile
din România. După investițiile masive din ultimii ani, 2020 se anunță a
fi anul consolidărilor, marii jucători urmând să își extindă și
securizeze cotele de piață, mai ales în contextul diversificării
business-ului.

,,Farmaciile trec, deja, printr-un proces de transformare, devenind, pe
zi ce trece, adevărate mini-mall-uri, cu o paletă de produse și servicii
tot mai diversificată, de la clasicele medicamente la aparatură
medicală, cosmetice, jucării și alimente din zona healthy’’, arată
analiza.

,,În 2020, dincolo de extinderea gamei de produse, vom asista la o
politică tot mai agresivă de fidelizare a clientelei, prin dezvoltarea
unor servicii personalizate, cu abonamente, carduri de reduceri și
promoții în colaborare cu alte business-uri, de la servicii medicale la
cosmetică, construite pe baza unor mecanisme moderne de promovare,
precum aplicațiile de telefon’’ estimează analiștii de la Frames.

Analiza Frames a fost realizată pe baza unui studiu de business realizat
de compania de consultanță dedicat companiilor din sectorul comerțului
cu amănuntul al produselor farmaceutice în magazine specializate (cod
CAEN 4773). Datele prelucrate sunt obținute de la Registrul Comerțului
și Ministerul Finanțelor pe baza informațiilor publice declarate de
companii.

Sursa: Transilvania365.ro – vezi articolul

Alte articole