Companiile cu capital de stat sau mixt din infrastructura critica nu pot fi vandute decat cu acordul CSAT

Ministerul Afacerilor Interne a pus in dezbatere publica un proiect de lege care introduce anumite „limite ale exercitarii dreptului de proprietate” legate de infrastructura critica nationala si europeana, astfel incat cetatenii sau firmele care detin terenuri, constructii sau instalatii tehnologice pe care sunt instalate elemente de infrastructura critica sa fie obligati sa permita accesul personalului de mentenanta. De asemenea, proiectul de lege spune ca nicio companie cu capital de stat sau mixt din domeniul infrastructurii critice sau care detine elemente de infrastructura critica nationala sau europeana nu poate sa vanda compania sau aceste componente fara acordul CSAT.

Ce prevede proiectul de lege initiat de MAI:

„Art.111 – (1) Persoanele fizice sau juridice de drept public sau privat care detin, cu orice titlu, terenuri, constructii sau instalatii tehnologice, in perimetrul carora sunt amplasate sau instalate elemente de ICN/ICE, au obligatia sa permita neconditionat accesul personalului specializat de la nivelul proprietarului/operatorului/administratorului de ICN/ICE, in vederea remedierii disfunctionalitatilor sau realizarii mentenantei sistemelor.

(2) Pentru pagubele cauzate pe timpul desfasurarii interventiilor prevazute la alin. (1), proprietarii/operatorii/administratorii de ICN/ICE au obligatia de a plati celor indreptatiti contravaloarea expertizelor, precum si cuantumul despagubirilor stabilite de catre evaluatori autorizati.

Art.112

– La incheierea oricaror acte privind instrainarea, prin orice modalitate, inclusiv vanzare – cumparare, a unor elemente de ICN/ICE sau a unor obiective ce detin calitatea de ICN/ICE, avand capital de stat sau mixt, proprietarii/operatorii/administratorii respectivi au obligatia sa solicite prin intermediul autoritatii publice responsabile avizul CSAT.”

ICN = Infrastructura Critica Nationala

ICE = Infrastructura Critica Europeana

In expunerea de motive a proiectului, MAI arata ca proprietarii sau operatorii de infrastructuri critice nationale si europene se confrunta cu „multiple probleme” atunci cand exista avarii si este nevoie de interventie pentru reparatii sau mentenanta.

„Se impune introducerea unor norme prin care sa se poata crea cadrul legal necesar in vederea eliminarii blocajelor existente cu scopul de a asigura serviciile esentiale furnizate de ICN/ICE pentru bunul mers al societatii si functionarea institutiilor statului. Astfel, lipsa unei reglementari in ceea ce priveste accesul la anumite elemente de infrastructura critica nationala/europeana va mentine blocajele in furnizarea serviciului esential furnizat de ICN/ICE, fapt ce va afecta in mod negativ evolutiile la nivel national, in ceea ce priveste asigurarea fluxului de aprovizionare cu materie prima, calitatea vietii cetatenilor si securitatea nationala”, explica Ministerul de Interne.

Initiatorul mai arata ca „avand in vedere faptul ca elementele de infrastructura critica nationala/europeana sunt esentiale pentru mentinerea functiilor vitale ale societatii, securitatii, bunastarii sociale ori economice a persoanelor si a caror perturbare sau distrugere ar avea un impact semnificativ la nivel national ca urmare a incapacitatii de a mentine respectivele functii, instrainarea acestora sub orice forma trebuie sa se realizeze cu avizul CSAT, astfel incat sa nu se produca perturbari in furnizarea serviciului esential”

De asemenea, prin proiectul de lege se prevede ca instrainarea sub orice forma a elementelor de infrastructura critica nationala/europeana sa se realizeze cu avizul CSAT, ”astfel incat sa nu se produca disfunctionalitati in furnizarea serviciilor esentiale  pentru mentinerea functiilor vitale ale societatii, securitatii, bunastarii sociale ori economice a persoanelor si a caror perturbare sau distrugere ar avea un impact semnificativ la nivel national”.

Ce este infrastructura critica

Programul European pentru Infrastructuri Critice mentioneaza 11 sectoare si 32 de servicii asociate, printre care domeniul energetic, cel al telecomunicatiilor, alimentarea cu apa, alimentatia – furnizarea de alimente si paza acestora -, domeniul sanatatii – spitale, productia de medicamente si vaccinuri, cercetarea medicala , sistemul financiar guvernamental, sistemul de aparare, ordine publica si securitate, armata, sistemul de administratie si de guvernare, transportul rutier, feroviar, naval, maritim si aerian, industria chimica si nucleara si traficul aerian.

Potrivit unui document al SRI, conceptul de „infrastructura critica” poate fi asimilat cu orice entitate economica functionala, care ofera produse, bunuri si servicii de utilitate publica, vitale pentru intreaga societate si a carei distrugere, degradare ori aducere in stare de nefunctionare produce un impact major in plan economico-social, la nivel micro si macro regional.

„Infrastructura critica europeana” inseamna „o infrastructura critica localizata in statele membre, a carei perturbare sau distrugere ar avea un impact semnificativ asupra a cel putin trei state membre”.

Sursa: InfoBraila.ro – vezi articolul

Alte articole