Anul acesta 40.000 de absolvenți de liceu NU au intrat în examenul de BAC! Aproximativ 30.000 elevi ce au susținut examenul, au luat note sub 5!

La nivel național, cam 40.000 de tineri din rândul absolvenților de liceu, din acest an, NU au intrat în examenul de BAC,  în timp ce aproximativ 30.000 elevi care au dat examenul, au luat note sub 5!

Pentru fiecare dintre acești elevi, statul român a plătit, în medie, 6.500 lei/an ca alocare „per capita” standard. Ceea ce înseamnă un efort bugetar de 1.820.000.000 lei pentru perioada 2020-2024, adică 364.000.000 euro (la valoarea euro din anul 2024). Asta ca să înțelegem costurile directe ale calității slabe ale educației.

Despre costurile indirecte pe care cercul vicios al sărăciei în care acești tineri riscă să intre în viitorul foarte apropiat, putem doar bănui că e mult, mult mai mare.

La această sumă estimată, ar mai trebui să adăugăm alți aproximativ 30.000 de elevi care ”s-au pierdut” în ultimii 4 ani (fie prin abandon, fie prin migrație).

Dacă ar fi să calculăm sumele alocate doar pentru un singur an, în care am plătit școlile pentru ”dezvoltarea” lor, ne dă un cost de minim 39.000.00 euro/an.

Dacă, pentru a continua jocul, mai adăugăm și calculăm și costurile copiilor care se ”pierd” din clasa 0 până în clasa a VIII-a, sărim lejer de 1.000.000.000 de euro. Bani pe care îi plătim în mod direct pentru acești copii, rezultatul fiind dezastruos.

Sigur, în România educația este slab finanțată. Și, pentru o educație de calitate, școala nu este suficientă (spre exemplu, sărăcia părinților trebuie ”tratată” de alte instituții). Însă, undeva, cândva trebuie să începem să discutăm și despre responsabilitatea sistemului de învățământ, despre serviciile pe care le oferă (și pentru banii pe are îi cheltuie), servicii pentru care fiecare cetățean plătește lună de lună.

E o formă de respect pe care ar trebui să o avem pentru banul public și pentru viitorul țării. Și da, în condițiile în care avem foarte mulți absolvenți de clasa a VIII-a care nu știu să scrie și să citească, la modul propriu, ei figurând în cataloagele școlilor ca fiind ”prezenți” la ore și evaluați în timpul celor 4 ani cu note relativ bune, trebuie să (re)începem să discutăm și despre ideea de „malpraxis educațional”.

Pentru că sistemul educațional este efectul a ceea ce suntem și cauza a ceea ce vom fi.

 

(Jurnal)

Articolul Anul acesta 40.000 de absolvenți de liceu NU au intrat în examenul de BAC! Aproximativ 30.000 elevi ce au susținut examenul, au luat note sub 5! apare prima dată în Jurnal Giurgiuvean.

Sursa: JurnalGiurgiuvean.ro – vezi articolul

Alte articole